الجمعة، 11 أكتوبر 2013

الاستعلام عن تغير مهنة في مكتب العمل

http://information-gate.blogspot.com/2013/10/blog-post_50.html
الاستعلام عن تغير مهنة في مكتب العمل
بوابة الاستعلامات والاستفسارات عن المعاملات في الدوائر الحكومية ولدى مكتب وزارة العمل كما يمكن الإستعلام عن المنح والمساعدات المقطوعة والضمان الإجتماعي وحافز.

الاستعلام عن تغير مهنة في مكتب العمل


اللى يسأل عن خطوات تغيير المهنه 

اولا: لازم ولابد ان تكون المؤسسة التابع لها فى احدى النطاقين الاخضر او الممتاز

ثانيا: اللى يدخل على برنامج نطاقات يكون صاحب المؤسسة او شئون الموظفين الخاص بالمؤسسة .. لان كل مؤسسة لهارقم موحد بمكتب العمل

الان نأتي الخطوات كالتالى :
1- الدخول على موقع ادارة الخدمات الالكترونية لوزارة العمل ادارة الخدمات الالكترونية لوزارة العمل

2- التسجيل عن طريق كتابة اسم المستخدم وكلمه السر

3- اختر من القائمه ( خدمه تغيير المهنه )

4- ادخل رقم الاقامة الخاصة بك ( سيظهر لك اسمك والمهنه الحاليه وبجوارها خانه مكتوب بها اختر المهنه المراد التغيير عليها ) 

ملحوظه : لا يشترط ان تكون المهنه متوافقة من نشطاط المؤسسة يعنى اى مهنه ولازم تكون متوافقة مع المؤهل

5- فيما بعد اطبع الورقة اللى انت عملتها وفيها اسمك ومهنتك القديمه والمهنه المراد التغيير عليها ورقم الطلب اللى طلعلك

6- بعد مرور 24 ساعه او 48 ساعة بالكتير قوى وادخل على الرابط التالى

خدمه الاستعلام عن خدمات مكتب العمل

7- دخل رقم الطلب اللى معاك

8- يطلع لك ( تمت الموافقة على الطلب ) اطبع الورقة

9- فى ملف علاقى اخضر حط الاوراق أ- صورة الجواز ب - صورة الاقامه ت - الاقامه الاصل ج - استمارة جوازات عليه صورتك وسبب المهنه فاضية د - الورقتين اللى طبعتهم بند ( 5 ، 8 ) هـ - صورة المؤهل و - دفع رسوم تغيير المهنه عن طريق الصراف ( 1000 ريال ) وبعدين كفيلك أو المعقب يروح الجوازات ويسلم الملف

الاستعلام عنن تغير مهنة في مكتب العمل